FreeVoddler
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
FreeVoddler

A forum for discussing VODDLER (www.voddler.com) since the forum on voddler.com is inferior.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Ny klient 20 nov - nygamla problem

Go down 
+3
Jerry
duckland
Arne Linder
7 posters
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 EmptyFri Nov 27, 2009 9:44 am

Kul att lära sig en massa nytt. Smile Aldrig fel att bli lite klokare. Tack!

I vanliga fall - om jag inte haft utrustning från Cisco - borde jag som hemanvändare endast behöva bocka i rutan för UPnP så ska allt fungera.

Eftersom massor av Comhem-användare har just Cisco-prylar borde flera av dem få just problem med den inbyggda brandväggen för utgående trafik. Är man inte nätverksexpert utan en vanlig användare och sitter med en så pass otydlig manual kan man kanske vara ursäktad för att man tror att "Firewall Protection" är brandväggen för både in- och utgående trafik. Cool

Kanhända är det jag som petat dit en bock på "Firewall Protection" i tron att det skulle vara så eller också är det standardvärde eller så är det någon annan comhem-människa som haft modemet/routern innan mig.

Tack till er alla som engagerat er i detta! cheers
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 EmptyFri Nov 27, 2009 11:56 am

ah, så blocking av utgående trafik var på per default och det du gjorde var
att inaktivera det, men samtidigt är ju brandväggen på eftersom den blockerar
inkommande trafik (Går säkert stänga av någon annanstans om man skulle vilja).

Håller med om att det var en skum default-inställning då produkten skickas ut
till svenssonsvensson. Vilket även borde gett Mange problem med webcams, vissa
spel, peer2peer-program ect. Däremot inom företag när it-personal/konsulter vill ha
mer kontroll på nätverkstrafiken både ut och in är det en mer "sund" inställning i vissa fall.
Sedan är ju Cisco lite företags-märkt, medan deras "hem-användar"-märke är Linksys.
Kan kanske vara en förklaring, ev har Comhem valt "fel" sorts produkt till sina kunder.

Btw, jag jobbar också med nätverk/it/data, för övrigt utbildad ingenjör inom datateknik
och har en examen inom datastyrd automation/robotik (om vi nu skall kasta titlar) tongue
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 EmptyFri Nov 27, 2009 12:58 pm

Webbkamera har jag ingen, inte heller något online-spel. Är Spotify per2per? I så fall har jag det hemma. Fast Spotify har alltid fungerat helt utan problem. Hur är det med chattande på Windows Live? Är det också per2per?

Min egen titel i detta sammanhang blir väl närmast "Svensson-Svensson" eller "Slutanvändare". Smile Tur att forum som dessa finns så att man kan få bra hjälp av kunnigt folk.
Back to top Go down
Jerry

Jerry


Posts : 100
Points : 120
Reputation : 2
Join date : 2009-11-07
Age : 43
Location : Sverige

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 EmptyFri Nov 27, 2009 4:55 pm

Hehe, som sagt det var sagt med mycket "flin" på läpparna =)
Men bra jobbat av Kablage att ta sig tid och sätta sig in i manualen.
Det hade jag nog inte orkat, inte så tidigt Smile

Hur spotify löst kommunikationen har jag inte satt mig in i heller, men det kanske är så
att brandväggen släpper igenom vissa "standard" portar och Spotify anv sig av dessa.
Ev kan det vara så att det är port 80 och då är det inga konstigheter, då det är samma port som
html (hemsidor) går på.

Nej, nu blir det att kolla in Voddlera helgnytt, såg något om 5 kr per film.. affraid
Back to top Go down
Arne Linder
Moderator
Arne Linder


Posts : 122
Points : 149
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Uppsala

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 EmptySun Nov 29, 2009 8:11 am

Jag har fått för mig att den aktuella klienten ställer större krav på trafiken än de två föregående. Att man hamnar nära toleransgränsen och det behövs bara att det kommer till något som segar upp systemet så tolkas det som stopp (i brandväggen). Min utrustning/uppkoppling är budgetvarianten och när den nya klienten kom var jag utslängd ett tag (se start på tråden). Jg trodde att det rättade upp sig en gång för alla, men igår skulle jag visa besökande dotter hur Voddler fungerade - ni kanske känner igen hur allt strular just när man ska demonstrera en grej - och då hittade Voddler en brandvägg igen. Jag testade det sista jag gjort innan jag kom förbi problemet förra gången: att ta bort realtidsscanningen för virus, starta Voddler, stänga Voddler och återupprätta realtidsscanningen och sedan körde jag Voddler helt OK. Det kan ju vara en slump, men en (amatör)tolkning är att marginalerna är små.
Back to top Go down
duckland
Moderator
duckland


Posts : 55
Points : 65
Reputation : 2
Join date : 2009-10-23
Location : Lkpg

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 EmptySun Nov 29, 2009 10:48 pm

Mange36 wrote:
Webbkamera har jag ingen, inte heller något online-spel. Är Spotify per2per? I så fall har jag det hemma. Fast Spotify har alltid fungerat helt utan problem. Hur är det med chattande på Windows Live? Är det också per2per?

Min egen titel i detta sammanhang blir väl närmast "Svensson-Svensson" eller "Slutanvändare". Smile Tur att forum som dessa finns så att man kan få bra hjälp av kunnigt folk.

Varken Spotify eller någon form av chattande använder sig av p2p.

Sitter du och laddar hem via torrents så är det p2p. Är det inte riktigt stora datamängder så är det mycket sällan p2p.
Back to top Go down
Mange36




Posts : 23
Points : 23
Reputation : 0
Join date : 2009-11-16

Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 EmptyMon Nov 30, 2009 4:48 pm

duckland wrote:
Varken Spotify eller någon form av chattande använder sig av p2p.

Sitter du och laddar hem via torrents så är det p2p. Är det inte riktigt stora datamängder så är det mycket sällan p2p.

Tack för infon! Då kan man väl säga att mysteriet är helt löst. Ciscos router har en brandvägg för utgående trafik som var satt till enabled. Eftersom jag tidigare inte använt per2per-teknik har routerns default-inställning inte varit några problem. Och eftersom en router-brandvägg för utgående inte är nödvändigt för privatpersoner kan jag lugnt stänga av den. santa
Back to top Go down
Sponsored content





Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Ny klient 20 nov - nygamla problem   Ny klient 20 nov - nygamla problem - Page 3 Empty

Back to top Go down
 
Ny klient 20 nov - nygamla problem
Back to top 
Page 3 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Ny klient 30 nov - Here we go!
» Ny klient 7 Dec 2009 - Here we go twice!
» Ny klient - 17 december
» Ny klient 2010-04-15
» Voddler alpha klient för Mac

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FreeVoddler :: General :: Voddler-
Jump to: